SYGNALIŚCI
KOMUNIKAT DOTYCZĄCY WDROŻENIA USTAWY O OCHRONIE SYGNALISTÓW Z DNIA 14 CZERWCA 2024 ROKU
Bank Spółdzielczy w Namysłowie wdrożył zalecenia - Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Wprowadzona „Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Banku Spółdzielczym w Namysłowie” dedykowana jest w szczególności: obecnym lub byłym pracownikom; osobom świadczącym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej; współpracownikom; kandydatom; dostawcom; kontrahentom; czy członkom organów Banku.
Działanie sygnalistów ma charakter działania etycznego, ukierunkowanego „ku dobru” i jest wyrazem odpowiedzialności i dbałości o przestrzeganie prawa, dobro społeczne oraz wartości Banku, w tym legalne, etyczne, zgodne z wszelkimi zasadami funkcjonowanie Banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary
- korupcja;
- zamówienia publiczne;
- usługi, produkty i rynki finansowe;
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami;
- bezpieczeństwo transportu;
- ochrona środowiska;
- zdrowie publiczne;
- ochrona konsumentów;
- ochrona prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych;
- inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawić ja najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody np. e-mail, zestawienia, faktury, itp.).
Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych i nie objęcia ochrony jako sygnalisty.
Sygnalista może dokonywać zgłoszeń:
1) elektronicznie, kierowanych z prywatnego, dedykowanego adresu e-mail na adres
2) ustnie, dokonane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej - jest dokumentowane za zgodą sygnalisty w formie: nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez jednostkę lub osobę, lub podmiot, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
3) poprzez dokonanie nagrania za pomocą środków komunikacji elektronicznej
w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
4) pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Prezesa Zarządu, Bank Spółdzielczy w Namysłowie, 46-100 Namysłów, Plac Wolności 12, z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, na adres „Rada Nadzorcza Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Namysłowie, 46-100 Namysłów, plac Wolności 12”, z dopiskiem „do rąk własnych”,
5) osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania jedną z dróg wskazanych w pkt 1 do 3.
Odsyłamy również do publikacji Państwowej Inspekcji Pracy „Sygnaliści-prawa i obowiązki - najważniejsze informacje” znajdującej się tutaj.