Skip to main content
  • Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo

OSTRZEGAMY PRZED FAŁSZYWYMI TELEFONAMI Z BANKU

Ostrzegamy przed próbami wyłudzenia danych przez oszustów podszywających się pod pracownika banku.

Oszuści starają się wyłudzać dane do logowania, aby ukraść środki klientów.

 

Przypominamy o zasadach bezpieczeństwa:

1. Nigdy nikomu nie podawaj swoich danych do logowania. Bank nigdy nie poprosi o dane identyfikacyjne, np. hasło, numer karty płatniczej i kod CVV poprzez infolinię, wiadomość sms czy e-mail.
2. Nie potwierdzaj dyspozycji, których nie zlecasz, oszuści mogą dzwonić w celu udostępnienia kodu SMS lub potwierdzenia dyspozycji w aplikacji mobilnej.
3. Czytaj uważnie treść SMS-ów autoryzacyjnych.
4. Nie instaluj na prośbę osób, które do Ciebie dzwonią żadnego oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł. Aplikacje, które zainstalujesz mogą przejąć kontrolą nad Twoim telefonem i komputerem.

Jeżeli masz wątpliwość czy rozmawiasz z pracownikiem banku, rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.

 

Ostrzeżenie w związku z pojawiającymi się oszustwami w internetowych serwisach ogłoszeniowych.

Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji oraz FinCERT.pl, dotyczącym wyłudzeń informacji o numerach kart płatniczych lub danych dostępowych do usług bankowości elektronicznej od osób sprzedających na przykład na portalu OLX. Przestępcy wyłudzają dane pod pretekstem przekazania zapłaty za towar lub usługę. Robią to poprzez wysłanie linku do fałszywej strony WWW, na której pokrzywdzony podaje swoje dane karty płatniczej lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).

Aby chronić swoją tożsamość i pieniądze prosimy pamiętać:

  • Dane dostępowe do konta, karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione. Nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je narażamy się na utratę swoich pieniędzy;
  • Jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • Warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
  • Warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów);

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, to prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na Policji oraz skontaktowanie się z Bankiem.

 

Uwaga na fałszywe maile z załącznikami!

Ostrzegamy o trwającej kampanii, w której rozsyłane są wiadomości e-mail z niebezpiecznymi załącznikami. W załączniku przekazywane jest złośliwe oprogramowanie.

Na Twoją skrzynkę mailową (prywatną, służbową) może trafić fałszywa wiadomość.

Do wiadomości cyberprzestępcy dołączają załącznik ze złośliwym oprogramowaniem lub link do strony zawierającej szkodliwy plik, którego celem jest wykradanie danych z Twojego urządzenia.

Celem oszustów, jest zainfekowanie Twojego urządzenia wirusem. Przechwytuje dane logowania do systemów bankowych, dane poufne którymi posługujesz się na stronach instytucji finansowych, hasła zapisane w przeglądarkach oraz wiadomości i kontakty ze skrzynek mailowych.

Dane te mogą posłużyć cyberprzestępcom do próby wyłudzenia pieniędzy lub ich kradzieży. Mogą też podszyć się pod Ciebie u kontrahentów.

Komunikat znajduje się pod adresem: Komunikat o zagrożeniu.

 

Koniec wsparcia dla Windows 7

Szanowni Państwo,

Zwracamy uwagę, że nie należy korzystać z niewspieranych systemów, zarówno na urządzeniach stacjonarnych jak i mobilnych (np. laptopa, telefonu, tabletu), do obsługi systemów bankowości elektronicznej, ponieważ zwiększa to ryzyko ataku cyberprzestępców.

Jednocześnie przypominamy, że w dniu 14.01.2020r. firma Microsoft zakończyła wsparcie techniczne dla systemu Windows 7. Więcej informacji można uzyskać na stronie wsparcia Microsoft.

Uwaga na fałszywe SMS-y dot. zaległości na mikrorachunku podatkowym.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 22.01.2020r. dotyczącym fałszywych SMS-ów z informacją o zadłużeniu na indywidualnym rachunku podatkowym, tzw. mikrorachunku podatkowym. Administracja skarbowa nie jest nadawcą tych wiadomości. Wiadomości tego typu są fałszywe i zawierają link, który może być niebezpieczny.
Otwieranie linków zamieszczonych w takich wiadomościach oraz wysyłanie odpowiedzi do nadawcy może spowodować przekazanie danych nieuprawnionym osobom.
Komunikat znajduje się pod adresem: https://www.gov.pl/web/finanse/uwaga-na-falszywe-sms-y-dot-zaleglosci-na-mikrorachunku-podatkowym

 

Nie zostań mułem finansowym – fikcyjnym pośrednikiem usług finansowych

Szanowni Państwo, zachęcamy Państwa do zapoznania się z komunikatem FinCERT.pl - Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP z dnia 4 grudnia 2019 r. dotyczącym zagrożeń związanych z możliwością wykorzystywania nieświadomych klientów banków do transferu pieniędzy pochodzących z działań przestępczych.

Komunikat znajduje się pod adresem: https://zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Nie-zostan-mulem-finansowym

 

BLIK - stop oszustom!

Mając na uwadze bezpieczeństwo środków zgromadzonych na rachunkach, Bank Spółdzielczy w Namysłowie przedstawia poradnik zawierający podstawowe informacje i zasady, o których należy pamiętać korzystając z bankowości elektronicznej.

 

Szanowny użytkowniku, bezwzględnie stosuj się do zasad bezpieczeństwa jakie publikuje Bank, w przeciwnym razie, Twoja twierdza, jaką jest bankowość elektroniczna, ma zostawione otwarte wrota.

W czasach globalizacji, szalonego rozwoju usług mobilnych, coraz wyższych wymagań użytkowników co do ergonomii łatwo zapomnieć użytkownikowi o przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa, co przestępcy, stosując coraz bardziej wyrafinowane metody ataku, mogą wykorzystać. Bank ze swojej strony dokłada starań aby nieustannie rozwijać technologie i usługi, które będą wspierać użytkownika w wygodnym i bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej.

Pamiętaj, Bank nigdy nie wysyła:

  • pytań dotyczących haseł lub innych poufnych danych, ani próśb o ich aktualizację,
  • wiadomości zawierających linki do stron transakcyjnych (bankowość internetowa)

Bezzwłocznie zawiadom Bank w przypadku otrzymania listu, wiadomości e-mail, sms-a lub telefonu w takich sprawach - należy to traktować jako próbę wyłudzenia poufnych danych.

 

 

Korzystając z systemu bankowości elektronicznej:

  • Zabezpiecz komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym oraz zaporą (firewall)
  • Regularnie aktualizuj system operacyjny, wersję przeglądarki oraz oprogramowanie na stacji roboczej korzystającej z bankowości elektronicznej
  • Uważaj na nietypowe informacje z banku, nie wykonuj podejrzanych poleceń, a w szczególności nie instaluj oprogramowania z niezaufanego źródła, zarówno na stacji roboczej , przy użyciu której korzystasz z bankowości elektronicznej, jak i w telefonie komórkowym.
  • Po zakończeniu pracy w bankowości elektronicznej wyloguj się używając przeznaczonej do tego opcji w aplikacji, gwarantuje to poprawne zamknięcie sesji przez użytkownika
  • Nie instaluj oprogramowania jeżeli instrukcja instalacji zawiera zalecenie rezygnacji ze skanowania aplikacji oprogramowaniem antywirusowym
  • Chroń dane dostępowe do bankowości elektronicznej
    Nie loguj się i nie dokonuj płatności w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do Internetu - w tzw. hot-spotach
  • Sprawdź poprawność numeru NRB przed i po podpisie przelewu
  • Zwróć szczególną uwagę na poprawność numeru NRB po wklejeniu go ze schowka systemu. Najlepiej zrezygnuj z kopiowania NRB
  • Nigdy nie ignoruj ostrzeżeń przeglądarki o błędnym certyfikacie.
  • Zweryfikuj poprzez kliknięcie na "zatrzaśniętą kłódkę" w pasku przeglądarki czy certyfikat strony wystawiony jest dla Bank Spółdzielczy w Namysłowie przez Certum Trusted Network CA (autoryzacja za pomocą tokena lub kodów SMS) lub Asseco Poland S. A. przez firmę DigiCert (autoryzacja za pomocą karty chipowej). Brak "zatrzaśniętej kłódki" oznacza, że mamy do czynienia z niebezpiecznym połączeniem, w którym dane nie są szyfrowane.
  • Zawsze sprawdzaj na stronie logowania do bankowości elektronicznej aktualne zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej
  • Jeśli otrzymasz komunikat o przerwie konserwacyjnej podczas logowania lub realizacji przelewu, koniecznie zrezygnuj z dalszej pracy w bankowości elektronicznej i skontaktuj się z Bankiem
  • Jeśli otrzymasz komunikat o przerwie konserwacyjnej podczas realizacji przelewu, zrezygnuj z dalszej realizacji przelewu i skontaktuj się z Bankiem
  • Ustal limity operacji dla przelewów.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z:

Informacje o zagrożeniach można sprawdzić na stronie Związku Banków Polskich http://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/aktualnosci
Portalem Bezpieczny bank http://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/aktualnosci
Komunikatem oraz publikacją Komisji Nadzoru Finansowego pt. "Bezpieczeństwo finansowe w bankowości elektronicznej - przestępstwa związane z bankowością elektroniczną", która dostępna jest pod linkiem: https://www.knf.gov.pl/?articleId=54745&p_id=18

Ważne informacje:

  •  29,03.2023 Ostrzegamy przed przestępstwami inwestycyjnymi.

    Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji z dnia 26 marca 2024 r. dot. ataków oszustów tzw. DORADCÓW INWESTYCYJNYCH na klientów.

    Oszuści ponawiają kontakt z osobami, które przy pierwszym kontakcie nie były zainteresowane inwestycją i używając socjotechniki informują o rzekomo zainwestowanych pieniądzach w imieniu klienta. Namawiają do dokonania wpłaty za tzw. „opłatę manipulacyjną” lub zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi, co doprowadzić może do przejęcia urządzenia i kradzieży środków z rachunku.

    Co robić aby nie dać się oszukać ?

    • nie ulegaj presji czasu czy wizji łatwego zarobku, który może wynikać z przekazywanych informacji, zachowaj zdrowy rozsądek i przeanalizuj sytuację;  
    • pamiętaj, że NIGDY inwestycje nie są dokonywane bez Twojej zgody i wkładu finansowego – nie daj się nabrać, że ktoś wpłacił SWOJE pieniądze byś TY mógł zarobić!
    • nigdy nie instaluj tzw. zdalnego pulpitu np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport czy Zoom, na prośbę „DORADCY INWESTYCYJNEGO” lub „PRACOWNIKA BANKU”. Takie oprogramowanie może umożliwiać dostęp do Twojego urządzenia i przejęcie pełnej kontroli nad nim.

    W przypadku podejrzenia usiłowania popełnienia przestępstwa lub w sytuacji, gdy przestępstwo to zostało popełnione niezwłocznie poinformuj o tym fakcie Bank oraz złóż zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.

    Więcej informacji na stronie https://zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Przestepstwa-inwestycyjne

  • 24.09.2021 Ostrzeżenie przed fałszywymi SMSami o wygranej w loterii narodowej

Szanowni Państwo, ostrzegamy przed fałszywymi SMS-ami informującymi o rzekomej wygranej w loterii narodowej. Wiadomość wygląda, jakby była wysłana z aplikacji mObywatel.

Jak informuje CERT Polska na Twitterze przestępcy pod pretekstem wygranej w loterii wysyłają informację “Gratulacje! Zostałeś zwycięzcą jednej z głównych nagród loterii narodowej”, która zawiera link ze złośliwym oprogramowaniem.

Prosimy pamiętać, aby nigdy nie otwierać podejrzanych załączników ani nie klikać podejrzanych linków w wiadomościach SMS lub e-mailach, ponieważ mogą zawierać złośliwy program, który posłuży przestępcom do kradzieży środków z konta bankowego.

Więcej informacji: Twitte https://mobile.twitter.com/CERT_Polska/status/1440614885570723840?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

  • 30.08.2021 Jak się ustrzec przed cyberoszustwem

Szanowni Państwo, przypominamy o zasadach bezpieczeństwa w związku z możliwymi próbami wyłudzenia przez przestępców informacji o numerach kart płatniczych lub danych dostępowych do usług bankowości elektronicznej. Przestępcy wyłudzają dane od osób sprzedających np. na portalu OLX pod pretekstem przekazania zapłaty za towar lub usługę, wysyłając link do fałszywej strony WWW, na której pokrzywdzony podaje swoje dane karty płatniczej lub dane do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).

Aby chronić swoją tożsamość i pieniądze prosimy pamiętać:

  • Nie instaluj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, zwłaszcza jeśli ktoś Cię do tego namawia. Instytucje finansowe NIGDY nie proszą klientów o instalację oprogramowania do pomocy zdalnej
  • Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. numerów dokumentów, numeru swojej karty płatniczej, kodu CVV, kodów BLIK, danych logowania do bankowości elektronicznej. Ujawniając je narażamy się na utratę swoich pieniędzy
  • Nie ulegaj presji czasu. Jeżeli ktoś namawia Cię na działania już/teraz, wskazuje na szansę szybkiego zarobku, ale wymaga natychmiastowego działania (np. opłaty, przelewu, podania danych) to najprawdopodobniej oszustwo
  • Jeżeli ktoś oferuje Ci środki finansowe (zwrot kosztów, dopłaty, pomoc finansowa np. w związku z COVID-19 itp.) uważaj, to może być oszustwo
  • Bądź czujny, nawet jeżeli osoba dzwoniąca do Ciebie zna niektóre Twoje dane (np. imię i nazwisko, numer karty bankomatowej, PESEL, adres zamieszkania)
  • Upewnij się w innym kanale komunikacji (np. dzwoniąc na oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że kontaktuje się z Tobą pracownik banku. Nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę
  • Weryfikuj wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów)
  • Jeżeli podejrzewasz, że zostałeś oszukany pamiętaj o jak najszybszym zastrzeżeniu karty płatniczej, BLIK-a i bankowości elektronicznej.

 

  • 12.06.2018 Komunikat Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

Szanowni Państwo,
W ramach bezpiecznego korzystania i obsługi systemu bankowości internetowej, a także świadomego poruszania się w Internecie, zachęcamy Państwa do zapoznania się z Komunikatem Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP z dnia 25 maja 2018r w sprawie zagrożenia BackSwap nakierowanego na klientów polskich banków.
Komunikat znajduje się pod adresem: https://zbp.pl/wydarzenia/archiwum/wydarzenia/2018/maj/komunikat-w-sprawie-zagrozenia-backswap-nakierowanego-na-klientow-polskich-bankow

  • 02.03.2018 Komunikat Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

Dbając o bezpieczeństwo Państwa środków finansowych, a także prowadząc działalność edukacyjną wśród klientów w zakresie bezpiecznego korzystania i poruszania się w Internecie, zachęcamy Państwa do zapoznania się z Komunikatem Związku Banków Polskich prezentującym kwestię narastającego cyberzagrożenia. „NIE ZOSTAŃ MUŁEM – FIKCYJNYM POŚREDNIKIEM USŁUG FINANSOWYCH”. Komunikat znajduje się pod adresem: http://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/aktualnosci

  • 02.10.2017 Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w Internecie

Szanowni Klienci, wspólnie z Bankiem BPS S.A pragniemy Państwa zachęcić do zapoznania się z folderem „Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w Internecie". Folder zawiera praktyczne wskazówki, jak korzystać ze sprzętu komputerowego, na którym wykonuje się operacje w systemie bankowości internetowej. Folder do pobrania https://bsnamyslow.com.pl/uploads/dotcm/901/folder_cyberbezpieczenstwo1522327586.PDF

  • 14.11.2016 Animacja na temat bezpieczeństwa bankowości elektronicznej

Szanowni Państwo, wraz z Bankiem BPS S.A. zachęcamy Państwa do obejrzenia animacji na temat bezpieczeństwa bankowości elektronicznej, której celem jest przybliżenie zasad bezpiecznego realizowania transakcji internetowych. Animacja dostępna jest w górnej części strony.

  • 10.03.2016 Nowa funkcjonalność logowania za pomocą hasła maskowanego

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, iż w trosce o bezpieczeństwo korzystania z naszych usług, udostępniona została nowa funkcjonalność logowania do bankowości detalicznej (token) za pomocą hasła maskowanego. W związku z powyższym zapraszamy do placówek sprzedażowych w celu udostępnienia w/w usługi. Hasło maskowane jest dodatkowym zabezpieczeniem stosowanym przez Bank w czasie logowania się do Systemu Bankowości Internetowej. W odróżnieniu od zwyczajnego hasła, hasła maskowanego nigdy nie podajemy w całości, tylko losowo wybrane przez system znaki. Podczas wpisywania hasła system może poprosić o podanie tylko kilku znaków z całego hasła np. drugiego, trzeciego, siódmego, jedenastego itp. Maska hasła zmienia się po każdym poprawnym logowaniu do systemu. Liczba wyświetlonych pól do wpisania może być krótsza od długości całego hasła.

  • 15.05.2015 Link do strony Związku Banków Polskich


Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, iż na stronach logowania do bankowości elektronicznej znajduje się link do strony Związku Banków Polskich opisujący jak powinien zachować się Użytkownik, w przypadku gdy dostrzeże nietypowe działanie bankowości elektronicznej.

  • 23.02.2015 Link do strony Związku Banków Polskich


Szanowni Państwo, Informujemy, że w celu zwiększenia bezpieczeństwa transakcji internetowych uruchomiona została usługa „Autoryzacja edycji zdefiniowanych kontrahentów, odbiorców oraz szablonów przelewów" dla klientów bankowości korporacyjnej. Od dnia 23.02.2015 r. edytowanie, wprowadzenie nowego odbiorcy lub szablonu przelewu będzie wymagało dodatkowego potwierdzenia przez posiadany klucz zabezpieczający. Mamy nadzieję, że wprowadzone zmiany uzyskają Państwa zrozumienie oraz przyczynią się do wzrostu zadowolenia z naszych usług.

Znajdziesz nas też tutaj

Bank Spółdzielczy w Namysłowie Plac Wolności 12, 46-100 Namysłów, zarejestrowany w Sądzie Rejonowym w Opolu VIII Wydział Gospodarczy KRS 0000014004, NIP 752-000-02-40 REGON 000504479, Kod SWIFT POLUPLPR